01.11.2016

İstanbul Serbest Mimarlar Derneği’nin Kalebodur’un destekleri ile Salt Galata’da düzenlediği “Mimarlık Ve…” buluşmalarının üçüncüsü, 31 Ekim Pazartesi günü “İstanbulSMD ve Kalebodur’la Pazartesi Buluşmaları - Mimarlık ve Edebiyat” başlığı altında gerçekleşti.

“Mimarlık ve Edebiyat” buluşmasında, gazeteci-yayıncı Cem Erciyes’in moderatörlüğünde düzenlenen panel, polisiye romanlarıyla tanınan ve Türkiye’nin önemli yazarlarından Ahmet Ümit’in katılımıyla gerçekleşti.

Kent, mekân ve bellek üzerinden mimarlık ve edebiyatın ortak özelliklerinin tartışıldığı panelde, edebiyatta mekân kurgularının kent ve mimari ile bağlantısı ve İstanbul’un mekânsal algısının edebiyata katkısı birlikte değerlendirildi.

Ahmet Ümit’in romanlarında bir kurgu mekânı olarak yorumladığı İstanbul’un, sokakları, evleri ve kamusal alanlarına dair izlenimleri, izleyicilerden gelen sorularla birlikte tartışıldı. Ahmet Ümit, insanların kentleri şekillendirdiği gibi kentin de insanları şekillendirdiğini anlattı ve insan ruhunu ortaya çıkartmakta kentlerin edebiyata eşlik ettiğini belirtti.

İstanbul’un, kendisi için önemli bir kent olduğunu söyleyen yazar, tarihi ve etnik çeşitlilikleri ile eşsiz bir kültürel altyapıya sahip olduğumuzu ve bu değeri kaybetmemek için yaşadığımız kentin zenginliklerinin farkına varılması gerektiğini vurguladı.

Son dönemde gitgide birbirine benzeyen, kimliksiz şehirlerin ortaya çıktığına vurgu yapan Ahmet Ümit, kentsel dönüşümün kaçınılmaz olduğunu ancak şehirlerin özgün eserlerini kaybetmeden, tarihini ve kent belleğini yok etmeden dönüştürülmesi gerektiğini de ifade etti.

Edebiyatın insan ruhunu yüceltmek için var olduğunu söyleyen Ahmet Ümit, romanlarında bir yandan da mekânları “kaydettiğini”; yıkılan, kaybolan, unutulan yapıların varlığını yazılar üzerinden sürdürmeye ve bir hafıza mekânına dönüştürmeye çalıştığını da belirtti.

Mimarlık öğrencilerinin ve okurların katılımı ile gerçekleşen panelde; tarihinin her pek çok döneminde kütüphaneler ve tiyatrolar yurdu olan Anadolu gibi bugün de İstanbul’un çok önemli kütüphane ve müzelere sahip olduğunu belirten Ahmet Ümit, kültürel altyapının sürdürülebilirliği için bu değerlerin keşfedilip, sahip çıkılması gerektiğinin altını çizdi.  

Herkese açık ve ücretsiz olan “İstanbulSMD ve Kalebodur’la Pazartesi Buluşmaları” adlı konuşmalar serisinde, ilerleyen aylarda da farklı disiplinlerin pencerelerinden mimarlığa bakılacak.  Bu panellerde katılımcı konukların çağdaş mimarlık ve kent hayatı üzerine kişisel deneyimleri ve gözlemleri izleyicilerle paylaşılacak.

Kalebodur’un desteği ile düzenlenen “Mimarlık Ve…” adı altındaki paneller serisi ile İstanbulSMD, mimarlığı ve kentleşmeyi mimarlık dışındaki alanlarda çalışanlarla birlikte tartışmaya açıyor.

 Ahmet Ümit

1960 Gaziantep.1979'da Marmara Üniversitesi'nin Kamu Yönetimi bölümünde yükseköğrenimine başladı. 1980 darbesinin ardından profesyonel devrimci olarak çalıştı. 1982'de düzenlenen Anayasaya Hayır kampanyasına katıldı. Duvarlara afiş yapıştırırken yakalanan arkadaşları için öykü şeklinde yazdığı rapor, takma adı olan "K. Yalçın" imzası ile önce Atılım Dergisi'nde sonra Prag'da 40 dilde yayın yapan Barış ve Sosyalizm Sorunları Dergisi'nde yer aldı. Yazarlığa adımını bu rapor/öyküyle attı. 1983 yılında üniversite öğrenimini tamamladı. 1985-1986 yılları arasında Moskova Sosyal Bilimler Akademisi'nde eğitim gördü.1990 yılında bir grup edebiyat tutkunuyla birlikte Yine Hişt adlı kültür-sanat dergisini çıkardı. 1992 yılında yayınlanan ilk öykü kitabı Çıplak Ayaklıydı Gece, aynı yıl Ferit Oğuz Bayır Düşün ve Sanat Ödülü'nü aldı.

 "Bir Ses Böler Geceyi" (1994) adlı uzun hikâyesinin ardından "Masal Masal İçinde" (1995) yayımlandı. Annesinden dinlediği masalları düzenleyip yazdığı bu kitap çeşitli özel ilköğretim okulunda ve özel kolejlerde ders kitabı olarak okutuldu, Korece'ye çevrildi. Kitaplarının tümünde var olan gerilim duygusu "Sis ve Gece" (1996) adlı polisiye romanında kendisini tümüyle dışavurdu. "Sis ve Gece"'yi "Kar Kokusu" (1998) adlı romanı, "Agatha'nın Anahtarı" (1999) adlı polisiye öykü kitabı takip etti. 2000'den itibaren "Patasana" (2000), "Kukla" (2002), "Şeytan Ayrıntıda Gizlidir" (2002), "Beyoğlu Rapsodisi" (2003), "Aşk Köpekliktir" (2004), "Ninatta'nın Bileziği" (2006), "Kavim" (2006) adlı kitaplarını ardı ardına yayımladı. 2007'de "İnsan Ruhunun Haritası" adlı denemesi yayımlandı. 2008'da yayınlanan "Bab-ı Esrar"'da Şems-i Tebrizi cinayetini konu edindi. İstanbul hakkında çok detaylı bilgiler de içeren "İstanbul Hatırası" adlı polisiye romanı Haziran 2010'da okuyucularla buluştu. Yazarın "Başkomiser Nevzat, Çiçekçinin Ölümü" (2005) adlı bir de çizgi romanı vardır. Öykülerinden yola çıkılarak Uğur Yücel tarafından Karanlıkta Koşanlar ve Cevdet Mercan tarafından Şeytan Ayrıntıda Gizlidir dizileri yapılmış, "Sis ve Gece" adlı romanı 2007 yılında Turgut Yasalar tarafından sinemaya uyarlanmıştır. Ahmet Ümit’in, 2012 yılında "Sultanı Öldürmek”, 2013’te "Beyoğlu’nun En Güzel Abisi” ve 2015 yılında "Elveda Güzel Vatanım” kitapları yayımlanmıştır.

Cem Erciyes

Gazeteci, yayıncı. Mesleğe 1992’de Dünya Gazetesi’nde başladı. Dünya Kitap dergisi ve kültür sanat sayfalarında çalıştı. 1997 yılında Radikal’e geçti. Kültür Sanat Editörü olarak sanat sayfalarını yönetti, Radikal Kitap Eki’ni kurdu ve ayrıldığı tarihe kadar yönetti. Radika’le Ek Yayınlar Yönetmeni, Pazar Gazetesi Yayın Yönetmeni, internet Genel Yayın Yönetmeni görevlerini üstlendi. Radikal’in kapanmasının ardından Doğan Kitap’ta Yayın Direktörü olarak çalışmaya başladı. Haftalık yazıları internet gazetesi Duvar’da yayımlanıyor.

1971 doğumlu Cem Erciyes, İzmir Bornova Anadolu Lisesi’ni ve Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Uluslararası İlişkiler Bölümü’nü bitirdi. İstanbul Üniversitesi’nde Uluslararası İlişkiler dalında yüksek lisans yaptı. Çeşitli dergilerde yazıları yayımlandı. TRT’de kültür sanat ve tarih programları hazırladı, sundu.

 İstanbulSMD Hakkında:

Mimarların işlev ve sorumluluklarının toplum tarafından değerlendirilmesi ve anlaşılmasını sağlamayı amaçlayan İstanbul Serbest Mimarlar Derneği (İstanbulSMD), üyelerinin ve mimarlık sektörünün estetik değer, mimari eğitim, öğrenme ve uygulama düzeyini de yükseltmeyi hedefliyor. Kent ve kentli yararına “alternatif projeler” üreterek toplumun karşısına çıkmanın önemine inanan İstanbul Serbest Mimarlar Derneği, mimari faaliyetlerin yanı sıra, mimarlık öğrencilerine ve topluma katkı sağlayan önemli projelere destek veriyor.

http://www.ismd.org.tr

İletişim: 0212 251 09 58

info@ismd.org.tr